Українське державне підприємство «Антонов» виконає роботи з оцінки технічного стану літака Ан-124-100 «Руслан» російської авіакомпанії «Волга-Днепр». Про це 3 листопада повідомила прес-служба «Антонова». Представники української компанії запевняють, що така співпраця є вимушеним дотриманням своїх зобов’язань і виконується за міжвідомчим узгодженням із повноважними міністерствами та відомствами України. Opinion дізнався, чому заява українського підприємства викликала обурення серед українців, які фактори не дають компанії «Антонов» відмовитися від співпраці з росіянами та чи обслуговуватимуться військові повітряні судна Росії.
Про що йшлося в заяві ДП «Антонов»?
Прес-служба підприємства «Антонов» повідомила, що невиконання обов’язків, обумовлених цілою низкою міжнародних правил і вітчизняним законодавством, приведе до застосування відповідних міжнародних санкцій. Серед них – заборона міжнародних польотів літаків марки «Ан», а також передача функцій розробника іншим органам, вповноваженим країною-експлуатантом повітряних суден. Також є ймовірність втрати ліцензії розробника, дозволів на авіаперевезення та втрат на ринках.
«Саме з метою дотримання своїх зобов’язань за міжвідомчим узгодженням із повноважними міністерствами та відомствами України, згідно з листом-роз’ясненням Держекспортконтролю України, на договірній основі фахівці ДП “Антонов” виконають роботи з оцінки технічного стану літака Ан-124-100 “Руслан” ТОВ “Авіакомпанія “Волга-Днепр”, що не входить до переліку компаній, до яких, згідно з рішенням РНБО України, застосовуються санкції. Зазначений літак має свідоцтво про реєстрацію цивільного ПС та може використовуватися тільки з метою забезпечення потреб громадян та економіки. Отже, ДП “Антонов” як розробник авіаційної техніки діє відповідно до чинного законодавства України та міжнародних авіаційних правил», – зазначили на підприємстві.
Представники ДП «Антонов» також нагадали, що з 2016 року було повністю припинено співробітництво з авіакомпанією «Волга-Днепр» у напрямку надання послуг із повітряних перевезень великогабаритних та нестандартних вантажів».
Чому звичайна заява прес-служби набула такого розголосу?
У день публікації офіційної заяви «Антонова» на російському порталі «Коммерсант» з’явився матеріал, у якому йшлося про закриті переговори між Україною та Росією щодо продовження льотної придатності літаків «Руслан».
Російський портал, посилаючись на анонімного співрозмовника, близького до українського Кабінету міністрів, зазначив, що домовленості між «Антоновим» та компанією «Волга-Днепр» будуть укладені, якщо «Верховна Рада не поставить політичну доцільність вище здорового глузду». Також анонімне джерело видання «Коммерсант» повідомило, що домовленості, мотивовані наявністю в Україні (зокрема й на озброєнні ВПС) транспортників Іл-76МД, що є інтелектуальною власністю російського авіаційного підприємства.
Ця новина активно поширювалась українськими засобами масової інформації, що спричинило підвищений інтерес до питання співпраці між авіаційними підприємствами України та Росії.
Як прокоментувало матеріал російського видання керівництво «Антонова»?
Віце-президент ДП «Антонов» Юлій Кисельов назвав новину про закриті перемовини між двома державами фейковою та прокоментував питання відносин із компанією «Волга-Днепр».
«”Антонов” не вів, не веде і не збирається вести якихось закритих перемовин. Перемовини між цими компаніями стосовно подовження ресурсів мають багаторічну історію, починаючи з утворення “Волга-Днепр”. І єдиним конфліктним пунктом цих перемовин є вартість робіт, не метода, не порядок, не терміни ресурсів, що встановлюються, а виключно вартість. Треба зазначити, що метода, яка встановлена “Антоновим” для подовження ресурсів, порядок і обсяги робіт цілковито однакові для всіх експлуатантів Ан-124-100, і для “Авіаліній Антонова” також. Відповідно, і вартість однакова для всіх. Є тільки одна компанія, яку вартість не влаштовує, – це російська “Волга-Днепр”. Тому якщо ми і маємо конфлікт інтересів, то він виключно знаходиться в комерційній площині, а не в площині спроможності “Антонова” виконувати свої зобов’язання.
Що ж до місця проведення робіт з огляду й оцінки стану суден компанії “Волга-Днепр”, то ця компанія має дві бази. Одна – в Лейпцигу, інша – в Ульяновську. Тому фахівці “Антонова” виїжджають до обох баз відповідно до поданої заявки та дозволу, що отримує “Антонов” від Державної служби експортного контролю України. І так відбувається протягом вже багатьох років.
Що ж, віддаймо належне фахівцям “Комерсанту”, які віртуозно вміють створювати фейки» , – розповів Кисельов.
Що насправді з літаками, про які йдеться в заяві українського підприємства?
Юлій Кисельов пояснив, що є декілька різновидів літаків «Руслан», про які мовиться у повідомленні прес-служби «Антонова», та зазначив, що українське підприємство не обслуговуватиме військові повітряні судна:
«У Росії літаки “Руслан” діляться, так би мовити, на три категорії: цивільні, що експлуатуються авіакомпаніями; військові, що внесені до реєстру державних повітряних суден; військові, що внесені до реєстру цивільних повітряних суден та експлуатуються так званим 204-м льотним загоном, насправді військовою частиною, на міжнародних повітряних лініях. І всі ці літаки подовжують ресурси та підтримують льотну придатність за різними методами.
Почнемо з літаків “Руслан”, що внесені до державного реєстру повітряних суден Російської Федерації. Це військові літаки, на них не розповсюджуються міжнародні норми та правила щодо цивільних літаків. На сьогодні уряд Росії поклав обов’язки щодо підтримки льотної придатності та подовження ресурсів цих літаків на компанію “Ильюшина”. Це їхнє право. Російська держава всі ризики стосовно цих літаків поклала на себе. І “Антонов” до цих літаків не має жодного ставлення та відповідальність за них не несе.
Військові літаки “Руслан” внесені до реєстру цивільних повітряних суден Російської Федерації. Тут у Росії проблема. Вважалося, що літаки військові, і ресурси можна було б подовжити як військовим, як в першому випадку. Але не можна. Вони несуть на собі знак цивільного судна, і щоб виконувати на них польоти, треба застосувати цивільні норми та звертатися до “Антонова”. А “Антонов” не займається військовими літаками. Тому такі літаки в Росії зараз стоять під парканом без придатності до польотів. От тут і є конфлікт. Але конфлікт внутрішній. Переводьте з реєстру в реєстр та літайте. Але без міжнародних польотів.
Літаки “Руслан”, що внесені до реєстру цивільних повітряних суден Російської Федерації, експлуатуються авіакомпаніями та безпосередньо “Волга-Днепр”.
Тут слід зазначити що “Волга-Днепр” вже протягом 10 років намагається отримати право подовжувати ресурси літакам “Руслан”, створивши для цього дочірні компанії AMTES та Volga-Dnepr Technic GmbH. Яка мета? Кошти та можливість взяти на себе подовження ресурсів другої категорії літаків “Руслан”. Ба більше, “Волга-Днепр” близька до мети, оскільки Росавіація вже направила до Лейпцигу комісію, яка повинна встановити компетенцію Volga-Dnepr Technic GmbH щодо спроможності підтримки льотної придатності літаків “Руслан”. У позитивних висновках цієї комісії можна не сумніватись. От тільки до якого сертифікату видати додатковий сертифікат типу – проблема. Бо літаки “Руслан” сертифікував МАК, а до виданого ним сертифікату Росавіація видати додатковий не в змозі. Ніхто не визнає».
Наскільки безпідставними є звинувачення проти «Антонова»?
Український журналіст Роман Бочкала впевнений, що співпраця «Антонова» з компанією «Волга-Днепр» є неприпустимою в будь-якому вигляді.
«Пока мы тут обсуждаем эту новость, 8 сотрудников “Антонова” продлевают ресурс российскому военному транспортнику. Интересно уточнить, кто же эти “уполномоченные министерства и ведомства”, с которыми якобы согласованы данные действия “Антонова”? Считаю абсолютно недопустимым в условиях военного конфликта, чтобы украинские специалисты, носители гостайны, находились на вражеской территории еще и с целью усиления потенциала противника. Вот из-за таких вот полумер мы и воюем уже четвертый год! И, судя по крайне пассивной позиции соответствующих должностных лиц, воевать еще будем долго», – зазначив журналіст.
Роман Бочкала також нагадав, що раніше вже звинувачував українське державне підприємство у співпраці з російськими компаніями, однак тоді йому ніхто не повірив. Дійсно, на сторінці Бочкали знаходимо допис, датований 11 вересня, де Роман запевняє, що «Антонов» продовжує роботу з компанією «Волга-Днепр» навіть після офіційної заяви про припинення співробітництва.
«По данным моего источника, за время войны специалисты “Антонова” как минимум уже дважды выезжали в РФ с подобными целями. Спрашиваю своего собеседника: “Может, это тайная спецоперация? Можно же самолеты так проверить, что они совсем летать не будут”. На что услышал категорическое: “Да ты чего! Это же заработки! Россияне платят солидные деньги”. Мой источник не знает конкретных сумм, но заверил, что речь идет о миллионах не гривен и не рублей. У меня вопрос. Знают ли в СБУ об этих поездках? Не нарушают ли они санкций? Можно ли исключить попытки вербовки украинских авиаконструкторов, главный капитал которых – мозги, сотрудниками ФСБ? Разве можно во время войны с Россией летать в Россию, чтобы продлевать жизнь российским самолетам?! Да, самолеты не военные. Но без транспорта не обходится ни одна военная компания. Наша задача – максимально ослабить противника всеми доступными способами, а не делать его сильнее! И это уже не первая подобная история. В прошлом году “Антонов” отрапортовал о продлении ресурса самолету Ан-22 “Антей”. И это, конечно, здорово. Вот только у нас такой самолет один. А у России – семь! Так кто больше выиграл? Официально было неоднократно заявлено о прекращении сотрудничества “Антонова” с РФ. На практике видим иное», – написав тоді Роман Бочкала.
Чи є це єдиною проблемою «Антонова»?
Український авіаблогер Віталій Трубніков, коментуючи заяву «Антонова», зазначив, що не розуміє, чому взагалі є можливим співробітництво української та російської компаній, а також закцентував увагу на проблемі розподілу фінансів на підприємстві.
«Нині керівництво підприємства не бачить нічого особливого в співпраці з авіакомпанією, яка справно платить великі суми в бюджет Російської Федерації, а її літаки виконують перевезення, зокрема й військових вантажів.
Звісно, на це завжди знаходяться контраргументи типу “підприємству потрібні кошти”, але не зовсім зрозуміло на що вони витрачаються. За 25 років незалежності не створено заміни для транспортних літаків української армії, випущених ще за радянських часів. Навіть проект можливої модернізації Ан-26/Ан-32 з’явився завдяки інвесторам із Саудівської Аравії. Всі попередні проекти реалізовувалися в тісній співпраці з РФ, де ці літаки й досі виробляються для потреб армії та спецслужб Росії.
Якщо рік тому я сподівався, що Ан-178 піде у виробництво, то тепер я не бачу по ньому жодних рухів у вигляді твердих контрактів, а одні лише меморандуми, які часто не варті навіть паперу, на якому написані. Саудівський Ан-132 якщо й піде в серію, то виробництво розташується в іншій країні.
Реально не видно жодного перспективного проекту, який би дозволив підприємству впевнено дивитися у майбутнє. Розробки нових літаків тривають роками, і у світі вже йдеться про авіалайнери на електричній тязі з фюзеляжами, виготовленими з композитних матеріалів. У нас же мовиться про контракти на обслуговування російських літаків 1980-х років виробництва. Чи зможе на них довго протриматися таке величезне підприємство? Складно на це сподіватися», – розмірковує Віталій Трубніков.
Чи варто шукати політичний підтекст у цій ситуації?
Експерт у галузі транспорту Сергій Хижняк зазначає, що «Антонову» та компанії «Волга-Днепр» дуже складно розірвати співпрацю у сфері технічного обслуговування, та підкреслює відсутність політичного складника в цьому питанні:
«У “Антонова” две функции: производство самолетов и их эксплуатация. И сотрудничество с “Волга-Днепр” было как раз в сфере перевозок. Также я не исключаю, что ранее, когда “Антонов” получал большой объем заказов, часть из них мог передавать “Волга-Днепр”. И наоборот. Разорвать такое сотрудничество было на порядок проще, чем то, которое касается технического обслуживания самолетов. “Руслан” – самолет, построенный по советским стандартам. И обслуживание его соответствующее, оно отличается от западных подходов. “Волга-Днепр” эксплуатирует большой парк самолетов “Руслан”. Без “Антонова” обслуживать их невозможно. То есть у россиян есть объективные потребности в обслуживании “Русланов”, и в связи с этим ведутся переговоры. Таковы реалии жизни. Российские авиакомпании зависят от “Антонова”, который в свою очередь зависит от некоторых подрядчиков в РФ. Нужно понимать, что есть совместные проекты. В авиастроении мы не можем быть полностью независимыми, так же, как и авиакомпании в РФ не могут обойтись без “Антонова”. Здесь нет политической составляющей. Мы видим сотрудничество в экономической и бизнесовой плоскости», – розповів Сергій Хижняк у коментарі одному з українських видань.
Текст: Дмитро Журавель