В Одесі продовжується масштабний ремонт. Вулиці й транспортні вузли закриті для містян заради майбутнього благоустрою. Весь туристичний сезон гості міста обурювалися через руїни на центральних вулицях і змушені були обходити манівцями, перестрибувати через численні рови та частіше чистити взуття від бруду. Але скоро добігають кінця терміни, які виділені й зазначені в документації на ремонт теплотраси й доріг. Саме тому Opinion вирішив перевірити, на якому етапі ремонту перебувають найважливіші дорожні вузли.
Одесити вже бачать результати ремонту Тираспольської площі, вулиць Івана Мазепи та Довгої. І поки активісти сперечаються про недостатнє озеленення, безпеку пішоходів та неймовірну тендерну удачу низки підрядників, у місті з’являються нові будмайданчики. Нині серед великих ремонтів можна назвати капітальний ремонт вулиці Преображенської, реставрацію моста Коцебу, облаштування тротуарів із велодоріжками на вулиці Ольгіївській та реконструкцію транспортного вузла під Пересипськими мостами. Розгляньмо детальніше, як виглядає будівництво і скільки воно коштує.
Чорні діри аварійного мосту
Унікальний міст Коцебу, що пролягає над Деволанівським узвозом уздовж вулиці Буніна, визнали аварійним ще в 2011 році. Але закрили його на ремонт лише у березні 2015 року, коли в мості почали з’являтися наскрізні дірки. Проте, основний етап реставрації розпочався аж влітку 2016 року: тут повністю замінили дорожнє полотно, відновили сходинки до Деволанівського узвозу, відреставрували автентичну чавунну огорожу XIX століття. Ремонтні роботи планували завершити ще навесні 2017 року, але, як повідомили нам у прес-службі міськради, дедлайн перенесли на 31 грудня 2017. «Нині продовжуються роботи з прокладання мереж газопроводу низького тиску, теплових мереж, роботи з ремонту парапетів, сходинок, шафних стін», – повідомили нам у міськраді. Загальна вартість реставрації склала 49,2 млн грн.
У березні 2017 року одеситів обурив стан уже відремонтованих ділянок мосту. Так, активіст Гліб Жаворонков звернув увагу на те, що в мості з’явилася діра, діаметром близько метра. «І це не просто на мосту, а на щойно відреставрованому мосту!», – обурився одесит. Ту діру ліквідували, і 16 серпня міст знову доступний для автомобілістів та громадського транспорту. Однак невідомо, які ще дефекти проявляться по закінченню робіт.
Операція на транспортній артерії міста
Транспортну розв’язку під Пересипськими мостами, яка поєднує селище Котовського з рештою мікрорайонів Одеси, планували відремонтувати ще наприкінці 2016 року. Але перша спроба обмежити рух і розпочати роботи викликала триденний транспортний колапс у місті, тож реконструкцію відклали. Удруге проїзд між вулицями Балківською, Приморською, Чорноморського козацтва, Отамана Головатого та Софіївською закрили вже 17 березня. На цій ділянці замінили підземні комунікації, оновили асфальтове покриття проїжджої частини, уклали нові колії для трамвайного маршруту, що має поєднати північну та південну частини міста. 21 червня міськрада повідомила про завершення першого етапу робіт та відкриття проїзду перед мостами. Зараз роботи продовжуються на вулиці Одарія, де міняють водогін, встановлюють нові електроопори та відновлюють тротуари. Завершити всі роботи збираються до останнього дня року, а загальний бюджет робіт складає 70,6 млн грн.
Слід відзначити, що тротуар між Приморською та Софіївською навіть через два місяці після відкриття проїжджої частини був пересипаний великим гравієм і не мав зручного покриття. А ділянка тротуару вулиці Чорноморського козацтва від Приморської до Одарія з травня і донині нагадує смугу перешкод, яку неможливо оминути, не порушуючи правил дорожнього руху. «Розрили тут все навесні, так воно і стоїть, чорт ногу зламає!», – обурюються місцеві жителі.
Преображення Преображенської
Водночас зі стартом робіт під Пересипськими мостами розпочалася і реконструкція вулиці Преображенської між вулицями Жуковського та Садовою. Квартал між вулицями Жуковського та Буніна вже полагодили і навіть відкрили тут проїзд для приватного транспорту. «На ділянці між вулицями Буніна і Садовою перекладені мережі газо- і водогону, встановили нові опори під трамвайну контактну мережу та зовнішнє освітлення, встановлюються зупиночні комплекси», – описали стан робіт у міськраді й додали, що ця реконструкція коштувала місту 81,7 млн грн. А між вулицями Садовою і Софіївською нині вкладають трамвайні плити й колії, оновлюють інженерні комунікації. За реконструкцію цієї ділянки міськрада була готова окремо віддати 89 млн грн, зазначено у тендері в системі «Прозорро».
Планується, що саме по Преображенській буде прокладено швидкісний трамвайний маршрут «Північ-Південь», але колії не відмежовані від шляхів для особистого транспорту. Це призведе до уповільнення руху трамваїв, підкреслюють експерти. «Це буде та сама галаслива, запаркована Преображенська з трамваями, що стоять у заторах», – підкреслює урбаніст Костянтин Ємельянов, автор альтернативного проекту.
На час ремонту змінили схему руху понад два десятки маршрутів громадського транспорту. Проте розкопки й піщані насипи не заважали таксистам, і на розі Преображенської та Дерибасівської організувався невеликий таксопарковкувальний майданчик. Підприємливі водії закликали туристів: «Вивезу з цього болота в шикарну Аркадію всього за 200 грн! ». Пішоходи були незадоволені кількістю та якістю переходів через будмайданчик і прокладали шляхи через Преображенську самостійно.
Крізь пішохідне пекло до європейських велодоріжок
Згадали міські можновладці й про потреби пішоходів. Так, на вулиці Ольгіївській триває капітальний ремонт тротуарів з обладнанням велосипедних доріжок. Перша частина цього проекту, переробка тротуарів на ділянці від Софіївської до Пастера, обійшлася міській скарбниці у 6 млн грн. На продовження робіт від Пастера до Ніжинської віділили ще 10 млн грн. Дедлайн цього проекту – 15 грудня 2018 року. Готова ділянка поки виглядає доглянутою: велодоріжка заасфальтована, обладнана зручними з’їздами та відділена від проїжджої частини антипаркувальними стовпами (які, тим не менш, не заважають водіям заїжджати на тротуар через пішохідний перехід і паркуватися під будинками). Пішохідну частину виклали вже звичною для нашого міста плиткою. Роботи ведуть поетапно, зараз лагодять парний бік вулиці від Князівської до Коблевської. Мешканці найближчих будинків змушені просто з дворів виходити на будмайданчик, тому що інших шляхів для них не передбачили.
У майбутньому міськрада планує створити велосипедно-пішохідну розв’язку в районі Аркадії. Трасу здоров’я із набережною на 10-й станції Великого Фонтану з’єднає естакада за 33 млн грн. Відповідний тендер вже опублікували в системі «Прозорро». Нещодавно розпочався ремонт тротуарів вулиці Рішельєвської від Ланжеронівської до Успенської (на цей проект міськрада була готова залучити 60 млн кредитних коштів). Пам’ятайте, що всі ці проекти фінансуються з бюджету міста, наших податків; кожен одесит має право знати, що робиться за парканом будмайданчика, і вимагати від можновладців належної якості робіт.
Текст: Поліна Мординська
Фото: Валерій Пузік