Четвер, 24 травня

Чи не у кожного користувача соціальних мереж хоча б раз у стрічці новин з’являлось повідомлення про геніального школяра, чия перемога на престижній олімпіаді нібито залишилась поза увагою. Кількість лайків та поширень під подібними зображеннями, як правило, становить десятки тисяч, а разом із репостом користувачі нерідко звинувачують ЗМІ та владу у навмисному мовчанні та ігноруванні талановитої молоді. Для того, аби продемонструвати природу вірусних картинок та легкість поширення фейкових новин менеджер спецпроектів ain.ua Олександр Лінник опублікував на своїй сторінці жартівливий пост про власну перемогу на «олімпіаді мемів», яка зібрала 100500 учасників з 9 тисяч країн. За кілька днів допис отримав майже 30 тисяч поширень.

Одним із фейків, який отримав нечувану популярність серед користувачів, стала новина про Іллю Кочергіна, школяра, який переміг на Всесвітній олімпіаді з фізики. Зважаючи на те, що про успіхи хлопця нібито не написав жодний засіб масової інформації, автори зображення попросили підтримати переможця репостами. За словами Олександра Лінника, фейковість полягає у тому, що Ілля – росіянин, а на олімпіаді він посів лише 29-те місце. Історія з поширенням «успіху» Кочергіна почалася ще в 2016 році.

Після того як частина користувачів зрозуміла, що йдеться про школяра з Росії, в українському сегменті з’явився допис-відповідь, в якому розповідається про Антона Ципка, переможця Всесвітньої олімпіади з інформатики. Далі текст повністю дублює свій російськомовний «аналог». Насправді ж школяр не здобув перше місце, а виграв золоту медаль, посівши у загальному заліку 8-ме місце.

Жартівливий пост-відповідь Олександра Лінника був створений за тим самим «макетом». Щоправда, цього разу український школяр переміг у Всесвітній олімпіаді з мемів, яка відбулася в Горішніх Плавнях. Усього в змаганні нібито взяли участь 100 500 учасників з 9 тис. країн світу. Далі за традицією користувачів закликали підтримати учня черкаської школи, бо про нього нічого не сказали ані на телебаченні, ані у пресі. За декілька днів допис Олександра зібрав майже 30 тис. поширень. Звісно, були ті, хто сприйняв новину за жарт, але немало користувачів насправді повірили в успіх Лінника.

Історію про те, як жарт перетворився на демонстрацію легкості поширення фейкових новин, Олександр Лінник висвітлив у своєму матеріалі, жартома додавши, що розповідає, як зібрати за кілька днів десятки тисяч репостів.

У коментарях до допису-зізнання «переможця олімпіади з мемів» користувачі дякували автору та розповідали, що у такий спосіб тестували своїх друзів у мережі.

На питання, чи не виникало у Лінника думки про системну протидію подібним фейкам, знавець мемів відповів, що системна боротьба неможлива, адже все зав’язане на емоціях людей.

Журналістка Валентина Самар переконана, що в цій ситуації є ще один важливий момент: у всіх подібних історіях, які розраховані на співчуття та розповсюдження інформації, закладена установка про підрив довіри до ЗМІ. Тобто разом із співчуттям автор репосту має відчути й обурення та як наслідок втратити довіру до традиційних ЗМІ.

Ольга Коростелова, головна редакторка «Укрінформ», зазначила, що Олександр Лінник чудово продемонстрував, як легко маніпулювати людьми. Коростелова переконана: велика частина користувачів інтернету не здатна здійснити простий аналіз, люди не хочуть перевіряти інформацію та шукати першоджерело: простіше лайкнути, аніж навантажити свій мозок роботою.

Депутатка Лариса Білозір впевнена, що результати експерименту Лінника є яскравим прикладом того, чому взагалі існують фейкові новини і як вони стають такими популярними.

Журналіст Олександр Білінський позитивно оцінив експеримент Олександра Лінника, додавши, що у власній стрічці помітив з десяток репостів.

Користувач Oleg Z-Rider переконаний, що такі експерименти слід частіше повторювати в різних місцях: можливо, хоча б тоді люди не будуть бездумно вірити всіляким «дослідженням» громадської думки. Автор допису впевнений: людьми дуже легко маніпулювати, тому в нас і мало що змінюється в країні.

Залишити коментар