Четвер, 24 травня

Щороку рішення Американської кіноакадемії кіномистецтва викликають неабиякий резонанс далеко поза межами планети Голлівуд, вкотре стаючи свідченням того, що кіно зберігає свій статус найвпливовішого з-поміж мистецтв. Фільми, номіновані на найпрестижнішу кінопремію світу, хвилюють, зачіпають і створюють нову цивілізаційну реальність. Що ж нового встигли сказати і показати нам найкращі представники кінематографічного цеху?

Цьогорічні номінанти на Оскар засвідчують поглиблення тренду політизації кінематографу, що аж ніяк не свідчить про падіння художньої якості.

У Голлівуді давно дотримувалися принципу нероздільності мистецтва з політикою, тож не варто дивуватися, що більшість оскарівських номінантів цього року також містять актуальні висловлювання на тему сучасних суспільних і політичних конфліктів. Водночас політика дуже рідко засліплює кіноакадеміків настільки, щоб їхні рішення зривалися у безодню кон’юнктрури та ідеологічної доцільності. Етика не витісняє собою естетики. Гармонійне поєднання цих двох елементів і стає запорукою номінації на Оскар.

Окрім етики з естетикою Голлівуд все помітніше налягає ще й на емпатію як здатність співчувати іншому на екрані і асоціювати себе з ним. Цього року кіноакадеміки відібрали в список номінантів саме ті фільми, які вповні відображають ці три «Е», водночас акцентуючи на головному голлівудському тренді цього року: боротьбі проти системи влади і жорстокості всередині кіноіндустрії.

Розпочали цю боротьбу жінки із руху #MeToo, і за збігом обставин сюжети двох головних претендентів на найкращий фільм року розповідають про боротьбу героїнь супроти насильства і влади.

Перша з цих кінокартин — «Форма води», номінована аж на 13 нагород. У фільмі Гільєрмо дель Торо група слабких маргіналів перемагає маскулінного антигероя, а головна героїня — німа прибиральниця Еліза закохується в дивну істоту-амфібію. Саме дівчина робить перший крок у розвитку стосунків з «іхтіандром», а потім рятує його від смерті. Допомагають їй у цьому напарниця афроамериканка і художник-гомосексуал. Отож розстановка фігур на дошці надзвичайно промовиста.

Другий претендент на звання найкращого фільму року — фільм Мартіна Макдони «Три білборди під Еббінґом, Міссурі». У цій картині героїня, яку чудово зіграла Френсіс Макдорманд, кидає виклик неефективній системі правосуддя. Жіноча рішучість і жага справедливості в цій блискучій драмі призводить до несподіваних наслідків з відкритим фіналом. «Три білборди…» поки що лідирують у букмекерських рейтингах на перемогу в номінації «Найкращий фільм», однак у «Форми води» теж міцні позиції.

Жінка проти системи — цей конфлікт помічаємо і в «Секретному досьє» Стівена Спілберґа. Власниця газети The Washington Post, яку зіграла Меріл Стріп, вирішує опублікувати невигідні для уряду документи. Щоправда, «Секретне досьє» не має шансів на перемогу, як і витончена робота Пола Томаса Андерсона у стрічці «Примарна нитка» про знаменитого, хоч і вигаданого британського кутюр’є. Його, до слова, зіграв Деніел Дей-Льюїс, якого висунули на головну акторську номінацію. Три оскари актор вже має, а цього року в цій категорії переможе Ґері Олдмен за роль Черчилля в «Темних часах».

Так само поки що не отримає четвертого Оскара й уже згадана Меріл Стріп. У головній жіночій номінації цього року на другу перемогу серйозно претендує Френсіс Макдорманд за роль у «Трьох білбордах…». Невеликі шанси має й Марґо Роббі, яка чудово зіграла скандальну фігуристку Тоню Хардінг у байопіку «Я, Тоня». Найкращу жіночу роль другого плану точно забере її колега по фільму Елісон Джейні. А в чоловічій номінації за роль другого плану переможе Сем Рокуелл з «Трьох білбордів…».

Серед фільмів-номінантів є й такі, що порушують питання расизму, нехай і в доволі сюрреалістичний абсурдистський спосіб. Йдеться про «Пастку» Джордана Піла. А картина «Назви мене своїм іменем» розповідає про гомосексуальне кохання юнака і його старшого бойфренда. Ці фільми однак не переможуть в головній номінації, як і чудова «Леді Птаха» Грети Гервіг чи дві епічні картини «про війну»: «Дюнкерк» Крістофера Нолана і «Темні часи» Джо Райта.

Нолан має невеликі шанси перемогти в режисерській номінації, однак цього року статуетку напевно отримає Гільєрмо дель Торо.

Операторську номінацію, мабуть, забере Роджер Дікінз, який зняв візуально досконалий «Той, хто біжить по лезу 2049». Саме цей фільм і повинен перемогти в категорії за найкращі спецефекти. Що ж до найкращого фільму іноземною момовю, то тут у гру знову вступає політика. Окрім російської «Нелюбові» Андрія Звягінцева, на перемогу всерйоз претендують ізраїльський «Фокстрот» і чилійська «Фантастична жінка», до слова, історія транссексуала. Всі претенденти мають доволі рівні шанси

Тож цьогорічний Оскар, хоча й не перетвориться на політичну маніфестацію, як це було під час церемонії Золотого глобуса, однак має всі шанси повернути етику в голлівудські студії і на екрани всього світу.

Текст: Андрій Дрозда

Залишити коментар