Вівторок, 22 травня

З 1 січня набули чинності зміни до правил дорожнього руху, згідно з якими максимальна швидкість руху в населених пунктах обмежується з 60 до 50 км/год. Це рішення було схвалено на засіданні українського уряду ще 10 листопада. Нагадаємо, того ж дня Кабмін ухвалив рішення, відповідно до якого отримане вперше водійське посвідчення буде чинним лише упродовж двох років. Протягом цього часу водіям-початківцям забороняється їздити зі швидкістю понад 70 км/год. Opinion дізнався, чому сьогодні патрульні не можуть притягнути водіїв до відповідальності, в яких випадках автомобілісти все ж будуть покарані, як зменшення швидкості вплине на кількість ДТП та з якою швидкістю рухаються в інших країнах.

Як аргументували це рішення високопосадовці?

Міністр внутрішніх справ Арсен Аваков запевнив, що зниження максимально дозволеної швидкості руху в населених пунктах дозволить зменшити кількість смертей на українських дорогах.

«Просте порівняння: при швидкості 60 км/год зупинковий шлях становить 55 метрів, а ймовірність летального результату в разі зіткнення з пішоходом становить 82 %. Натомість при швидкості 50 км/год зупинковий шлях становитиме 40 метрів, а ймовірність летальних наслідків знизиться до 20 %», – пояснив міністр внутрішніх справ.

Підтримала рішення депутатів і прес-секретарка генерального прокурора Лариса Сарган. На її думку, обмежувати швидкість потрібно, але для всіх і до реальних 50 км/год.

«Я тільки за обмеження швидкості в місті до 50 км/год. Але для всіх і до реальних 50 км/год. Щоб ніяке “водило” не блимало мені в спину, бо йому, бачте, треба їхати швидко. Ну, як швидко – летить воно. А ще щоб усяке “водило” не забувало в темний час вмикати фари (сьогодні знову одному дяді зробила зауваження). Щоб усяке “водило” не забувало про повороти на поворотах, а особливо – під час руху по колу. Бо де воно змінить маршрут – нікому не відомо. Щоб усяке “водило” гальмувало на світлофорі на жовтий, а не летіло на червоний. Щоб усяке “водило” пропускало чемних (тут звернення до пішоходів – чемний пішохід, що поважає і водія також, інколи перед тим, як кидатись під колеса, подивиться ж таки на дорогу: спочатку наліво, потім направо) пішоходів на переходах. І головне! Я тільки за обмеження швидкості в місті до 50 км/год. Але! Чи скасували ті магічні +19 км/год? Здається, що ні… Тож ніяк не вийде 50 км/год. Ну, як в європейських містах», – повідомила Лариса Сарган.

Яке покарання очікує на тих, хто перевищить допустиму швидкість?

Адвокат Богдан Глядик розповів Opinion, що сьогодні будь-яке швидкісне обмеження є недієвим, оскільки фіксація швидкості руху не ведеться вже кілька років. До того ж водії мають 20 «нештрафних» км/год, які можуть допомогти уникнути покарання.

«Фіксація швидкості руху транспортного засобу не ведеться з 2015 року. Будь-яке обмеження швидкості сьогодні є недієвим, оскільки немає адміністративної (!!!) відповідальності за таке порушення. Дійсно, закон передбачає 20 “нештрафованих” км/год, за які немає адміністративної (!!!) відповідальності. Тобто, згідно з Кодексом про адміністративні правопорушення, на водія не може бути накладено штраф, якщо швидкість перевищена не більше як на 20 км/год. Але будь яке перевищення, навіть на 5 км/год, є порушенням правил дорожнього руху.

Зменшення швидкості з 60 до 50 я, скоріше, підтримую, якщо дивитися на це питання з позиції не того, що хтось запізниться на роботу, що в когось автомобіль почне більше пального спалювати, а з позиції збереження людського життя. При зіткненні з пішоходом на швидкості 60 км/год, ризик, що пішохід загине, – 82 %. На швидкості 50 км/год – 20 %. Правила дорожнього руху дозволяють на ділянках дороги, де це можливо, встановлювати інші обмеження швидкості (зокрема в бік збільшення). Тому переживати, що на всіх ділянках дороги міст доведеться їздити 50, не потрібно», – запевнив юрист.

Чи потрібні правила, які неможливо контролювати?

Директор Департаменту комунікації Міністерства внутрішніх справ Артем Шевченко переконаний, що відсутність фіксації швидкості руху не слід розцінювати як довготривале явище, оскільки поліцейські невдовзі отримають відповідні прилади. Поки що ж водії мають умовний пільговий період, аби звикнути до нових правил.

«Патрульні поліцейські дуже скоро отримають прилади, які дозволять фіксувати швидкісний режим і притягати до відповідальності порушників. Вважаємо, що поки що настав період, коли задіяна нова норма, тому ми зараз готуємося вже до остаточного впровадження саме системи вимірювання швидкості, якої зараз немає, але вона обов’язково буде. Поки що, можна сказати, такий невеличкий пільговий період, щоб люди трошки збагнули це, зрозуміли і підготувалися до того, що поліцейські будуть вимірювати швидкість і карати порушників.

Це період психологічного звикання до нової норми. Це такий профілактичний етап, коли ми нагадуємо, закликаємо громадян зменшувати свою швидкість і взагалі перебудовуватися на більш стриманий стиль кермування, який притаманний в Європі і, на жаль, поки що не притаманний нам», – пояснив Артем Шевченко в ефірі радіостанції «Голос столицы».

Перевищення залишатиметься без уваги та покарання?

Попри те що сьогодні фактично відсутня можливість фіксації швидкості руху транспортного засобу, водії все ж можуть бути притягнутими до відповідальності. Йдеться про випадки, коли перевищення максимальної швидкості стало наслідком дорожньо-транспортної пригоди.

«Якщо водій, рухаючись із перевищенням дозволеної швидкості (немає значення: на 2, 3, 10 км/год), створює ДТП, в якій потерпілі отримують травми середньої тяжкості, важкі травми, або хтось загине, через ось це перевищення водію може загрожувати кримінальна відповідальність до 10 років позбавлення волі. Все залежить від наслідків, які будуть. Найпростіший та найлегший варіант для водія в такому випадку – штраф до 17 000 грн за умови, що шкода, завдана потерпілому, – це середньої тяжкості травма. Якщо наслідки більш серйозні, навіть перевищення дозволеної швидкості на 5 км/год може реально посадити водія за ґрати.

Правила дорожнього руху, крім конкретних максимальних швидкісних режимів, встановлюють ще одну умову: якщо дорожні умови не дозволяють рухатися зі швидкістю, встановленою правилами, водій повинен рухатися зі швидкістю меншою, яка буде безпечною. І навіть у цьому разі, якщо слідством буде встановлено, що в даних конкретних умовах, при конкретній дорожній обстановці (наприклад, туман, дощ, сніг) безпечною була швидкість менша, ніж дозволена правилами дорожнього руху, а водій рухався зі швидкістю, встановленою правилами, що є небезпечним, водія може бути також притягнуто до кримінальної відповідальності», – коментує адвокат Богдан Глядик.

Як обмеження вплине на кількість ДТП?

Дмитро Буренін, керівник громадської організації «Мотохелп», переконаний, що будь-які зміни в законодавчій базі слід сприймати як позитивне явище. Разом з тим експерт вважає, що кількість смертельних випадків повинна скоротитись, однак чи скоротиться кількість аварій – сказати важче.

«Головна проблема, яку я бачу зараз, – водії не розуміють невідворотності покарання. Вони не усвідомлюють, що у разі порушення ймовірність штрафу складає 90 %. За належного контролю швидкості з боку поліції (і не тільки швидкості, а й перетину суцільної лінії, паркувань у недозволених місцях тощо) кількість смертельних випадків на дорозі повинна точно скоротитися. Чи буде менше аварій? Можливо. Але “доганялки” у заторах, скоріше за все, залишаться на тому ж рівні. Наприклад, за нашою статистикою найчастіше ДТП відбуваються з 18:00 до 19:00 – у час виїзду з роботи додому.

Служби повинні передбачити різні дозволені режими швидкості. Наприклад, 50 км/год підходить для центральних районів Києва, Подолу. Але слід дозволити рухатися швидше, де умови дозволяють це робити безпечно: на проспекті Бажана, проспекті Бендери, Дніпровській набережній, бульварі Дружби народів тощо.

На сьогодні кількість ДТП зростає. Кількість аварій за участі двоколісного транспорту зросла на 13 % за останні два роки. Причому в 2016 році лише у 35 % винуватцями були автомобілісти, а цьогоріч – уже 41 %. До такої ситуації призвели брак законодавчої бази, нестача повноважень та ресурсів патрульної поліції, а також збільшення кількості незареєстрованої техніки – так званих “блях” – на дорогах. Тож будь-які зміни у законодавстві – це вже гарний знак», – підсумував для Opinion Дмитро Буренін.

З якою швидкістю рухаються за кордоном?

Письменник, власник туристичної компанії Wonders & Holidays Нік Лисицький у коментарі для Opinion зазначив, що максимальна швидкість 50 км/год є цілком звичним явищем у європейських країнах. Водій переконаний: коли почне функціонувати механізм покарання за порушення, автомобілісти почнуть дотримуватись нововведення.

«Швидкісне обмеження 50 км/год – це наближення до європейських норм і правил. У всіх європейських країнах, де мені довелося побувати, обмеження в населених пунктах саме 50 км/год. А якщо проїхати дорогами сусідньої Білорусі, то через більшість містечок і сіл взагалі доведеться плентатися 40 км/год. Тож це обмеження для українців – річ одного порядку з біометричним паспортом: “європейська мрія” – це не лише права, але й обов’язки.

Звісно, поки що на нововведення мало хто зважає, оскільки не функціонує механізм покарання за порушення. А запрацює він, скоріше за все, тоді, коли встановлять камери автоматичної фіксації. Перші кілька сотень штрафів на 3400 грн – і хвиля обурень із цього приводу в соціальних мережах зробить водіїв значно сумліннішими. Коли це станеться – залежить від української влади, яка, втім, теж полюбляє швидку їзду», – поділився Нік Лисицький.

Текст: Дмитро Журавель

1 комментарий

  1. що я можу сказати…важко їхати 50 кмгод.. я хочу дотримуватись цих правил але інші водії так не вважають. сподіваюсь наші поліцейські скоро отримають прибори для встановлення швидкості і буде нормальний контроль за оленями на дорогах

Залишити коментар