Четвер, 24 травня

Парламентарі ухвалили довгоочікувані зміни до Податкового кодексу, які передбачають ввезення електромобілів в Україну без сплати ПДВ та акцизу. За розрахунками Мінінфраструктури, як наслідок, електрокари мали б подешевшати приблизно на 17%. Щоправда, чинною податкова знижка буде лише рік, хоча спочатку планували запровадити її на п’ятирічний термін.

Очевидно, що знайдеться чимало охочих скористатися  пільговим періодом.  “Скасування акцизу та ПДВ приведе до зростання ринку електрокарів у 2018 році мінімум у 20 разів”, — переконує генеральний директор Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів Олег Назаренко.

Варто зауважити, що навіть без пільгового оподаткування попит на автомобілі, що працюють виключно на електротязі, за останній рік зріс на 227 відсотків. Наші співвітчизники з початку року придбали 2225  таких авто. Такими є дані асоціації “Укравтопром”. Найчастіше електромобілі купували мешканці Києва. З січня по жовтень 528 електромобілів отримали столичні номери. На другому місці Харківська область. Прописку в цій області отримали 406 “зелених” авто. Замикає трійку лідерів за кількістю зареєстрованих в цьому році екомобілів Одеська область. Одесити придбали 405 машин на електротязі.

Кому – екологія, кому – економія

Тенденція до переходу на електромобілі доволі яскраво проявляється у всьому цивілізованому світі. Наприклад, у Євросоюзі планують до 2020 року скоротити кількість авто з двигуном внутрішнього згорання мінімум на 20 %, а до 2050-го повністю вивести їх з експлуатації у містах.

Фахівці The Economist підрахували, що якщо до 2040 року 90 % з 2 млрд авто будуть електричними, лише за рік вдасться зберегти 11 млрд барелів нафти (а це половина річного світового виробництва). Окрім того, в атмосферу не потрапить 4,7 млрд тонн вуглекислого газу.

Однак будемо реалістами: купуючи електрокари, українці думають більше про їхню економічність, аніж про екологічність. А для автомобілістів, які обирають дорогі моделі, важливий іміджевий аспект. Що не кажіть, а придбати легендарну Tesla – це таки престижно.

За даними асоціації «Укравтопром», найпопулярнішим автомобілем в українців залишається Nissan Leaf. За нього своїми гаманцями «проголосували» 1855 автомобілістів. Наступною за популярністю моделлю стала BMW i3 – 79 штук. На третьому місці – Tesla Model S, 56 штук. Також до ТОП-5 увійшли: Ford Focus – 54 штуки і Fiat 500 – 30 штук. Що цікаво, найбільше наші співвітчизники купують вживаних автівок на електротязі – аж 86 %. Пояснення просте: користовані електрокари – суттєво дешевші. Наприклад, Nissan Leaf виробництва 2012-2013 року можна придбати за 10-12 тис. доларів, а новий обійдеться у 40-43 тис. «зелених». І то ще цей електрокар – один із найдешевших. BMW i3 без пробігу коштує понад 60 тис. доларів, а вживаний 2014-го року випуску можна знайти за 25 тис. «зелених». Ціна новенької Tesla Model S – понад 120 тис. доларів, а ту, яка була кілька років в експлуатації, реально купити приблизно вдвічі дешевше.

Загалом поки електрокари дорожчі від традиційних авто аналогічного класу. Але зате експлуатація дешевша. При пересуванні на звичайному авто по місту ми витрачаємо приблизно літр бензину на 10 км. Оскільки ціна на пальне по Україні різниться, порахуйте самостійно, скільки це у вашому випадку. На електрокарі ж вартість електроенергії, яка потрібна на кілометр проїзду, становитиме всього 30-50 копійок за км!

Обслуговування автівки також буде дешевшим. «На бензиновому авто кожні 10 тис. км потрібно замінити паливний фільтр, інколи – ще й повітряний і масло двигуна, – розповідає глава правління «Асоціації учасників ринку електромобілів» Арсеній Абдураїмов. – Раз-два на рік бажано замінити антифриз. Разом із проходженням техогляду за ці заміни зазвичай доводиться викладати 2,5 тис. грн. А в електромобілі не потрібно замінювати ні масла, ні фільтри. Достатньо пройти лише комп’ютерну діагностику, яка коштує 80 грн та огляд по ходовій – ще близько 100 грн. Тобто загальна сума не перевищує 200 грн. Однак слід врахувати, що сертифіковані СТО є лише для Nissan LEAF та електромобілів, які постачає в країну компанія BIO AUTO. Однак і з технічним обслуговуванням інших проблем зазвичай не виникає. Так склалося, що постачальники вживаних електрокарів організовують і станції обслуговування для них. Хоч вони й не сертифіковані, але непогано виконують свою роботу».

Щоправда, винятком є ремонт легендарної Tesla. Діагностику творіння Ілона Маска проводять через інтернет. І якщо з’ясується, що авто потребує ремонту, відправляють на найближчу сертифіковану СТО. Та в Україні їх, на жаль, немає. Відома історія, коли бізнесмену Геннадію Балашову, який потрапив в аварію на Tesla посеред столиці, порекомендували відзвети її до авторизованого сервісу в Нідерландах. Саме він виявився найближчим.

На електриці далеко не заїдеш?

Слабкою ланкою електрокарів є дальність проїзду на одному заряді. Часто виробники пишуть, що вона сягає 200 км, Tesla мала б проїхати 400-500 км. Однак експерти радять враховувати: де-факто максимум, який можна «протягнути» на одному заряді, особливо по українських дорогах, може бути суттєво меншим. В окремих моделях згадуваних Nissan LEAF, за даними споживачів, максимум – всього 120-130 км. Для поїздок по місту цього може бути достатньо. Так, за даними AUTO-consulting, середній добовий пробіг автомобіля в Києві не перевищує 60-80 км. Однак, якщо авто купують для дальніх поїздок, слід задуматися. Або прийнаймні перевірити, чи на найпопулярніших для покупця напрямах достатньо зарядних станцій. Найбільше їх, прогнозовано, у Києві (близько 100), але у багатьох інших великих містах також достатньо. Докладніше, можна роздивитися, наприклад, тут. Зрозуміло, що поступово кількість зарядних станцій лише зростатиме.

Окрему плату за кожну зарядку авто беруть не всі. У певних місцях, наприклад, можна зарядитися безкоштовно, якщо заплатиш за паркування, дехто пропонує оплатити річний абонемент.

Та електрика – не бензин, швидко не заллєш. Навіть на швидкісній зарядній станції (так званій supercharcher) на зарядку батареї до 80 % знадобиться 20 хв. При використанні звичайної розетки треба зачекати до 8 год. Отже, у такий спосіб авто заряджають переважно в нічний час.

Якщо їхати далеко на електрокарі все ще не ризикуєте, можна перестрахуватися. На ринку присутні гібридні авто, які їздять і на бензині, і на електриці. Приклад – Chevrolet Volt. Така автівка 2013 року випуску коштує понад 25 тис. доларів, на повному електрозаряді проїжджає всього 60-80 км. Але далі при бажанні можна переключитися на бензин.

Проте виробники уже активно працюють над тим, що зміцнити найслабшу ланку електромобілів. Компанія Fisker заявили, що розробила нові батареї, які дозволять долати відстань у понад 800 км. Щоправда, їхнє масове виробництво розпочнеться аж із 2023 року.

Текст: Наталія Лепчинська

Залишити коментар