Понеділок, 23 квітня

На українських дорогах все рідше трапляються автівки вітчизняного виробника. Через низькі ціни та невелику відстань до митниці українці готові йти проти закону й купувати машини іноземного виробництва. Але чому при зменшенні акцизу українці продовжують купувати машини на «євробляхах»? І що чекає на власників таких автівок у майбутньому?

«Польські та литовські бляхи», як їх називають у народі, все частіше стають фігурантами різноманітних аварій – ще б пак, за словами активістів, водії цих автівок можуть без зайвих зусиль просто покинути місце інциденту. Влада заявляє, що не має можливості контролювати такі авто, бо вони використовуються в Україні, а зареєстровані в іншій країні. Схема їхнього придбання – це ухиляння від сплати податків, та й критичне зростання кількості таких автомобілів призводить до знецінювання українських автомобільних номерів.
Згідно з інформацією патрульної поліції, за 7 місяців з 2017 року відбулося 5035 ДТП за участю таких машин, із них ДТП з потерпілими – 541 інцидент. При цьому травмовані 497, і загинули 79 осіб.

Ще одна гучна справа, яка сталася цього тижня, сколихнула величезну хвилю обурення серед власників «євроблях». В Одесі власницю автівки з литовськими номерами оштрафували на рекордних 3,6 млн грн за порушення умов транзиту через митну територію в Україні.

За словами адвоката жінки, рішення суду вони оскаржили, але експерти впевнені, що в країні почалося велике полювання на авто на іноземних номерах. Очікується, що скоро такі рекордні штрафи стануть масовими, повідомляє «Страна».

Державна фіскальна служба за 2,5 роки виписала штрафів на суму понад 205,6 млн грн водіям авто на іноземних номерах. Причиною є порушення митного законодавства, бо водії перевищили дозволені терміни транзиту та тимчасового ввезення таких автівок. За неофіційною інформацією, кількість автомобілів на «єврономерах» в Україні перевищує півтора мільйона.

Уже в 2016 році акцизні ставки на імпорт автомобілів в Україну дійсно суттєво знизилися. Але чому українці й досі купують закордонні авто? Поціновувачі таких автівок заявляють: річ у ціні та якості.

Журналіст Андрій Гірняк, який щотижня їздить до Польщі на роботу, розповідає: «Якщо популярне до ввезення вживане авто Renaut Megane 2013 року випуску в Литві коштує 5 тис. євро, то розмитнення його в Україні зараз обійдеться у 1560 євро, тоді як до введення знижок це коштувало б 3907 євро. Утім, українці воліють купити ще дешевші авто, старші. Та ж сама модель, але 2005 року випуску, продається в Литві за 2042 євро, але імпортувати її в Україну неможливо».

Законодавство встановило обмеження: розмитнити в Україні можна лише автомобілі з екологічним стандартом «Євро-5», які випускаються з 2010 року. Тож законно ввести старші авто неможливо за будь-який кошт.

Натомість уже кілька років поспіль українці знаходять лазівки в законодавстві, аби провезти автомобілі на іноземних номерах для постійного користування в Україні, та одночасно вимагають у влади ухвалення нових законів, які полегшать розмитнення і легалізацію.

Чому саме поляки та литовці?

Старі авто привозять з усієї Європи до Польщі, Латвії та Литви. Старші вживані автівки коштують дешево, що приваблює українських покупців. Тож у цих країнах зорганізувалися підприємства, які «допомагають» оформити авто для громадян України на компанію (наприклад, литовську), а покупцеві надають довіреність і документи, за якими начебто покупець працює на цю компанію. Це одна зі схем, яку використовують у цій сфері, утім, жодна з них юридично не надає покупцеві права власності на автомобіль.

З метою здешевлення автомобіля деякі фірми намагаються уникнути сплати податків всередині Євросоюзу. Представники латвійської Асоціації автоторгівців зазначають, що взагалі 80 % вживаних авто в Латвії продаються нелегально. Їх купують у Німеччині, а потім продають від імені фіктивних підприємств, не сплачуючи податок на додану вартість.

Служба державних доходів Латвії виявила кілька схем торгівлі автомобілями через великий інтернет-портал без сплати податків і закрила його. За однією з найбільших схем виявлено близько 700 випадків продажу автомашин, збиток від якої в податковій сфері склав близько 500 тисяч євро.

Звичайно, що користуватися старим автомобілем в Європі дорожче, ніж придбати новий. З кожним роком екологічний податок для такої машини буде все більшим, як і страхування, без якого неможливо використовувати авто.
Наприклад, у Німеччині одні з найвищих екологічних податків. Близько 1,5-2 тис. євро на рік може обійтися користування старою автівкою. У Чехії машину, старшу за 8 років, можна ввезти тільки з інших країн ЄС.

Може, вже краще велосипед?

У Бельгії кажуть: «Мати авто – це як утримувати хворого члена сім’ї». Чимало витрат припадає на страхування, податок за «перший виїзд на дорогу» для нових авто та щорічний податок, не враховуючи техобслуговування та техогляду. У деяких країнах податок доведеться сплачувати і в разі, якщо володієте більш ніж одним автомобілем.

Уже сьогодні польські страхові компанії істотно підвищили вартість полісів і всіляко лобіюють посилення контролю за машинами, які реєструються на сумнівні фірми.

У Литві ж почалися масові перевірки автопарків місцевих фірм: чи оформлені машини на балансі компанії, за якими маршрутами вони пересуваються тощо. У результаті сумнівні фірми, де оформлялися сотні авто, масово закриваються. Крім цього, подібні авто масово подаватимуться у міжнародний розшук.

Також про посилення боротьби з масовим вивезенням авто на «рідних» номерах та їхньою експлуатацією в Україні задумалися і в Болгарії.

Але це не найстрашніше. Українські податківці обіцяють штрафи до 300 % від суми несплачених митних зборів.

Як бачимо, влада вживає жорстких заходів задля того, аби українські автівки виходили із зони комфорту автомобільних салонів і мали змогу «форсувати» на вулицях вашого міста.

Текст: Анна Голішевська

1 комментарий

  1. Як володар машини на «євро бляхах» можу сказати наступне. Поки у нас в країні не влаштують адекватні правила розмитнення (такі після котрих я не бігтиму до першого банку за кредитом) нічого не зміниться. автівки з українських салонів? ха-ха посміявся, ви ті ціни бачили? а їздити все життя на ланосі теж якось не хочеться

Залишити коментар